MIŁEGO

97 2030 0045 1110 0000 0140 6120

Wycieczki 2013

Wycieczka do Wrocławia

Mimo okresu przedswiątecznego udało sie zebrac 21. grudnia 2013 r. małą grupkę chętnych do odwiedzenia stolicy Dolnego Śląska.
Dośc zimna aura nie była zbyt sprzyjająca ale Jarmark świateczny wszystko wynagrodził !!!
Aula Leopoldina też zrobiła wielkie wrażenie !
Grażynko, Danusiu, Bogusiu i Andrzeju, bardzo Wam dziękuję że pojechaliście do Wrocławia mimo mojej niespodziewanej niedyspozycji.
Wiem, ze nie zmarnowaliście tego czasu - załączam fotki.

Wycieczka do Krzyżowej

6. listopada mimo małego deszczu uzbierała się spora grupka chętnych do wędrowania.
Autobusem MPK dotarliśmy do Grodziszcza. Nagroda była natychmiastowa, deszcz przestał padać i wyjrzało słońce. Dość łatwo odnaleźlismy pozostałości pałacu z XVIII wieku oraz duży rozległy park wokół niego. W pałacu rezydował car Aleksander I w 1813 r. gdy zawiązała się koalicja antynapoleońska.
Grodziszcze jest najprawdopodobniej najstarszą wsią na Dolnym Śląsku, znaleziono ślady pobytu człowieka jeszcze z czasów neolitu. Papież Hadrian IV wymienia  w słynnej “srebrnej bulii“ kasztelanię warowną o nazwie Gramolin.
Zwiedziliśmy następnie gotycko-renesansowy kościół sw. Anny z XVI w. Byliśmy pod wrażeniem świetnie utrzymanego otoczenia kościoła, co jak nam powiedziano we wsi zawdzięcza się księdzu proboszczowi. Spotkaliśmy się też z życzliwością i pomocą przy zwiedzaniu kościoła . Tuż obok muru okalającego teren kościelny są dwa piękne krzyże pokutne.
W kościele nasza uwagę zwróciły małe ale śliczne barokowe organy z 1783 r., które zbudował Johann Jakobus Michale Burger z Nysy, a przebudowała w 1925 r. słynna świdnicka firma organowa Schlag und Söhne.
Spacerkiem udaliśmy się do Krzyżowej, gdzie najpierw odbyliśmy “konferencję turystyczną“
i wypróbowalismy kuchnię pałacową.
Jak zwykle nie obeszlo się bez konkursu i nagród.
Obejrzeliśmy odremontowany pałac w Krzyżowej, dom na wzgórzu, gdzie spotkania miała grupa pod przywództwem Jamesa von Moltke.
W drodze na stację kolejową wspięliśmy się na wzgórze gdzie pochowani są członkowie rodziny Moltke.
Gdyby nie spóźnienie pociagu ponad pół godziny w drodze powrotnej wszystko odbyłoby się wręcz idealnie.

Wycieczka do Świebodzic

Wycieczka do Świebodzic zaczęła sie od zmian w programie, musiałam zrezygnowac z zamku Cisy po informacji o zarwanej kładce przez Pełcznicę i braku bezpiecznego dojścia.
Nie zepsuło to nam humoru, bo w rezerwie miałam Ciernie, które są juz częścią Świebodzic.
Przejście do kościoła św. Franciszka z Asyżu w Cierniach było bardzo przyjemne przy fantastycznej ciepłej pogodzie.
Kościół ten datowany na XIII wiek ma świetne freski i średniowieczne sakramentarium ( na zdjęciu).
Przewędrowałyśmy całą wieś w poszukiwaniu pałacu Hochbergów, zwanym Pałacem Wdów. Piękny , duży obiekt jest niestety, w ruinie. Ruszyłysmy dalej i zaraz znalazłysmy miejsce na wypoczynek na trawiastym stadionie. W słońcu bardzo dobrze pilo się kawę i konsumowało kanapki.
Powrót do Świebodzic nieco przez pola i chaszcze pozwolił nam skontrolowac kończący się remont dworca kolejowego i znaleźć dalsze obiekty : kolejny pałac Hochbergów, kościół św. Mikołaja oraz św.św. Piotra i Pawła.
Poszukiwałysmy też śladów murów obronnych, których, jak się okazało, jest całkiem sporo.
Program wycieczki nie byłby zrealizowany, gdybyśmy nie sprawdziły jakie pierogi przygotowują w mieście.
Życzyłabym sobie, zeby zawsze była tak piekna aura jak w środę 23. października.
Zapraszam na nastepne wypady

Wycieczka do Bułgarii

Wycieczka do Bułgarii w dniach 4-15. września udała nam się bardzo pod każdym względem. Dopisała pogoda, plaża i basen były do naszej dyspozycji, koniec sezonu pozwolił na znacznie spokojniejszy wypoczynek niż środek sezonu.
Były tez oczywiście możliwości zwiedzania, co widać na naszych fotkach. Przepiękny Neseber, Sozopol, Pomorie, Warna, rezerwat Ropotamo i wreszcie wypad do Stambułu. Mnóstwo niezapomnianych wrażeń.
Kuchnia bułgarska też nas nie zawiodła i nie rozczarowała...te smakowite suwlaki, kebabczety, jagnięcina, ser owczy, rakija, wino i fantastyczne winogrona oraz swieże figi.
Skorzystalismy też z możliwości obejrzenia tańców bułgarskich oraz wzięcia w nich udziału.
Wszystkich zachęcamy do odwiedzenia tego pięknego i przyjaznego kraju.

Wycieczka do Ziębic

12. czerwca odbyła sie ostatnia z zaplanowanych na ten rok akademicki wycieczek .
Ziębice na skraju wzgórz Strzelińsko - Niemczańskich okazały sie cichym, sopokojnym ale bardzo ciekawym miasteczkiem. Piękna choć nieco zrujnowana Brama Paczkowska, interesujący rynek z kamieniczkami w stylu renesansowym i barokowym, Bazylika Mniejsza z bardzo cennymi freskami.
Największe wrażenie zrobiło na nas jedyne w Polsce Muzeum Gospodarstwa Domowego - REWELACYJNE.
Do tego bardzo profesjonalne oprowadzanie po zbiorach, zabawa dla wszystkich, dzieci i dorosłych, zabawa bardzo pouczajaca.
W drodze powrotnej "zaliczylismy" przygode w szynobusie. Nie dość, że trasa jest remontowana, trzeba się przesiadac do komunikacji zastepczej to zatarł się silnik i w kłębach dymu musieliśmy przerwać podróż. Ratowanie sytuacji zajęło trochę czasu, spychani byliśmy do Mościska , a nastepnie przesiedliśmy się do innego pociągu.
 W sumie wycieczka udana, z dobrymi humorami, chociaż wrócilismy ponad dwie godziny później z powodu awarii.

Wycieczka do Andrzejówki

Przy bardzo kiepskiej pogodzie wystartowałysmy pieszo z Wałbrzycha do schroniska "Andrzejówka " w Górach Suchych. Na dodatek dawały się nam we znaki ciężarówki krążące miedzy kamienołomem a Wałbrzychem.
W połowie prawie 7.kilometrowej trasy czekała na nas " nagroda" w postaci rzadko otwartego kościółka św. Jadwigi z XVII w. w Rybnicy Leśnej. Przepiękne stare wnętrze, nietypowa Droga Krzyżowa z rzeźbionymi postaciami...naprawdę zrobiło to na nas wrażenie !
Odpoczynek w "Andrzejówce" bardzo się przydał.
Dalej bylo juz tylko lepiej, wyjrzało słońce, ruszyłysmy na 3.kilometrowy zielony szlak do Sokołowska.
Domy w miejscowości powoli stają się coraz ładniejsze, żal tylko starych domów uzdrowiskowych, które są w opłakanym stanie.
W Sokołowsku zwiedziłysmy malutką cerkiew, która słuzy najmniejszej w Polsce parafii prawosławnej.
Zakończenie wycieczki bylo tez bardzo miłe w Restauracji Leśnej, gdzie potrafią lepić pierożki.

aby zobaczyć fotki kiliknij na dowolne zdjęcie

Wycieczka do Oleśnicy

Oleśnica przywitała nas 17.kwietnia prawdziwie letnią pogodą z temperaturą do 25.stopni C.
Oleśnicki zamek oszołomił nas swoim ogromem, kubatura porównywalna z Wawelem, piękny dziedziniec, niestety bez takich możliwości jak w Krakowie.   Działa tam OHP i trudno o dotacje typu muzealnego.
Polecamy ! To niedaleko od Wrocławia.
Jeszcze większe wrażenie zrobiła na nas Bazylika Mniejsza z jedną z najpiękniejszych ambon w Europie.
Nie było to proste ale udało się załatwić wejście do biblioteki łańcuchowej znajdującej się w Bazylice.
Księgozbiór jeszcze z   XIV - XVI  wieku przytwierdzony dla bezpieczeństwa łańcuchami.
Tylko trzy takie biblioteki łańcuchowe można znaleźć w Europie !!!
Na zakończenie przewodnik zaproponował zwiedzenie krypty Wirtembergów.
Była to jedna z naszych najlepszych wycieczek miejskich !

aby zobaczyć fotki kiliknij na dowolne zdjęcie

Relacja z wycieczki delegacji grupy turystycznej

Na zaproszenie Noworudzkiego UTW 4 osoby z grupy turystycznej wzięły udział w wycieczce do Czech na trasie Broumov-Hvezda-Olivietin- Martinkovice
Mimo wiosny ( w Swidnicy ! ) okazało się ze w Broumovskich Stienach jeszcze jest całkiem dobrze trzymająca się zima, co bardzo dokuczyło całej grupie.
Zaczęlismy od zwiedzania najstarszego w Czechach drewnianego kościoła na cmentarzu w Broumowie, nastepnie przejechalismy do klasztoru, gdzie piekny kościół i wspaniała stara biblioteka w kilku językach na zawsze pozostanie w naszej pamięci. Do tego jedyny w Europie Wschodniej egzemplarz kopii Całunu Turyńskiego. W bibliotece globus tak stary, ze jeszce na nim nie ma Australii, poniewaz nie była wtedy znana.
Dalej zwiedzanie kaplicy Hvezda i obiad w górskim schronisku typu szwajcarskiego - perełka !
Kolejnym punktem programu było zwiedzanie browaru Olivietin skąd mamy w Polsce piwo Opat.
I ostatni punkt programu - kosciółek w Martinkowicach.
Wycieczka bardzo udana. Dziekujemy Nowej Rudzie a szczegolnie Ani !!!

pozostałe zdjęcja >>> tutaj

Wycieczka do Kłodzka

Wycieczka do Kłodzka znów przy zimnej , kiepskiej aurze. Na szczęście nie padało, chociaż temperatura ujemna.
Program zrealizowałyśmy w stu procentach. Zwiedziłyśmy kościoły, klasztor Franciszkanów, gdzie udało sie wejść do refektarza z przepięknymi malowidłami Schefflera na suficie.
Do tego naprawdę ciekawe Muzeum Ziemi Kłodzkiej. Dzięki życzliwości pracowników miałyśmy okazję nie tylko zobaczyć zbiór zegarów a również wysłuchać kolędy z prawdziwej starej szafy grającej !!!
Mimo wielu prac renowacyjnych ciagle widac w mieście zniszczenia po powodziach, które nie oszczędzały Klodzka.
Wreszcie , co też ważne , w wycieczce wzięło udział 5 osób z Noworudzkiego Uniwersytetu, co pozwoliło nam zaplanować następne wycieczki. Między innymi pewne już jest, że Nowa Ruda razem z naszą grupą czeską jedzie do Czech na początku czerwca.
Mamy nadzieje, że ta wspólpraca bedzie się rozwijac i ze dołączą do nas, przynajmniej od czasu do czasu inne uniwersytety

aby powiększyć - kliknij na dowolne zdjęcie

pozostałe zdjęcja >>> tutaj

27.02.2013 - Wycieczka do Legnicy

W dniu 27.lutego 2013 odbyla sie wycieczka ŚUTW przy "akompaniamencie" przedstawicieli Żarowskiego UTW.
Szynobus jak zwykle zdał egzamin, póltorej godziny w podrózy minęło nie wiadomo kiedy.
Zwiedziłysmy zamek i ruszyłysmy do kawiarni, gdzie ( widac na zdjęciu ) tłoczyłysmy sie przed niezwykle bogato zaopatrzoną witryną ze słodyczami.
Nastepnie obejrzałysmy to co najwazniejsze, czyli kośc. ś. Piotra i Pawła, Mauzoleum Piastów Legnickich i przepiekny rynek. Cała grupa koniecznie chciała miec fotke na tle tzw. śledziówek czyli historycznych kramów śledziowych.
Wracając umówiłysmy sie juz na nastepna wycieczkę.
W końcu idzie WIOSNA

aby powiększyć - kliknij na dowolne zdjęcie

Nasi partnerzy Strona główna Federacja Zarząd Aktualności Plan zajęć Wycieczki Liderzy Terminarz Wczasy i wycieczki Statut Kultura Sprawozdania