Maj brzmi symfonią – w Filharmonii Sudeckiej
Szanowni Państwo,
chciałabym bardzo serdecznie zaprosić Państwa na majowe koncerty w Filharmonii Sudeckiej. Przygotowaliśmy dla Państwa piękny i różnorodny program.
Rozpoczynamy już dzisiejszym koncertem, podczas którego zabierzemy Państwa na Tajemnicze Wyspy Brytyjskie.
9.05.2025, piątek, godz. 19:00
Wałbrzych, Filharmonia Sudecka
Program:
Feliks Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura „Hebrydy”
Edward Elgar – Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85
Joseph Haydn – Symfonia nr 104 D – dur „Londyńska”
W piątek, 16 maja 2025 o godzinie 19:00 roku zmierzymy się z Nieuchronnością losu, a w świat muzyki zabiorą Państwa:
oraz
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej
O koncercie słów kilka:
„To jedna z najbardziej niezwykłych i w każdym razie najbardziej udanych współczesnych kompozycji angielskich. […] Wyobraźnia Brittena wydaje się być łatwo rozpalana przez słowa, które z największą spontanicznością tworzą równoważny obraz muzyczny” – pisano w słynnym czasopiśmie The Times po londyńskiej premierze 5 października 1943 r. Serenady na róg, tenor i orkiestrę smyczkową Benjamina Brittena (1913-1976). Powstała ona w niełatwym okresie dla świata i kompozytora. II wojna światowa zbierała śmiertelne żniwo, a kompozytor z kolei odbywał rekonwalescencję po poważnym przebyciu odry. Spokój wiejskiego domku w Suffolk, gdzie przebywał, pozwolił jednak na ukończenie większości Serenady. Finalnie, powstał 8-częściowy „obraz muzyczny”, w którym solowe niekiedy partie rogu, w innym miejscu wraz z orkiestrą smyczkową stają się tłem dla tenoru wyśpiewującego poezję angielskich pisarzy ubiegłych stuleci. Wybór wymienionych elementów nie był przypadkowy: kompozycję zamówił bowiem dobry przyjaciel Brittena – waltornista Dennis Brain, a partnerem życiowym kompozytora był tenor – Peter Pears. Oni także podjęli się pierwszego wykonania. Wszystko to splatają teksty literackie poetów ukochanej Anglii. Serenada stała się więc pewnego rodzaju „odą do przyjaźni” wyrażonej pięknem języka muzycznego. Niezwykle interesujące jest zamknięcie kompozycji – „Epilog” – w którym melodię, będącą powtórzeniem „Prologu” gra sam róg. Nie wybrzmiewa on jednak ze sceny jak na początku – tym razem ukryty i wyciszony, przypomina: najważniejszego w muzyce nie odbierzemy wzrokiem, lecz słuchem…
Mimo ogromnego dorobku i wkładu w muzykę nie tylko angielską, lecz także europejską, Britten wciąż pozostaje kompozytorem niedocenianym. Jego nazwisko w muzycznych kręgach nie było tak znane, jak choćby Piotra Czajkowskiego (1840-1893) – twórcy m.in. „Jeziora łabędziego” czy „Dziadka do orzechów”. Obu jednak w pewnym momencie swojego życia dopadł „depresyjny” zanik inwencji twórczej. W tym stanie każdy następny pomysł, mimo iż dobry, mógł być w oczach kompozytora nic niewartym pochodem dźwięków. Cień tego okresu okrył u Czajkowskiego tworzenie m.in. jego V Symfonii (1888 r.). Mimo optymistycznego charakteru, od początku był on przekonany, że jest to utwór nieudany. Podzielone były również głosy krytyków: część uznawała „piątą” za niespójną, a zakończenie za wręcz „prymitywne”. Inni jednak, w zgodzie co prawda z nieprzychylnymi komentarzami, znajdowali w tej kompozycji klarowność i zapadające w pamięć piękno melodii klasyczne dla Czajkowskiego. Ponad wszystkimi opiniami unosiło się jednak przesłanie „ostatecznego zwycięstwa poprzez walkę”. Prawdopodobnie właśnie dlatego V Symfonia była bardzo popularna podczas II wojny światowej, a jedno z najbardziej znanych wykonań miało miejsce 20 października 1941 r., kiedy Orkiestrze Radia Leningradzkiego nie przeszkodziły w jej pełnym wykonaniu nawet spadające w pobliżu bomby podczas oblężenia tego miasta.
Kolejny piątkowy koncert symfoniczny odpowie nam na pytanie, czy artysta paktuje z diabłem? Czy ich artyzm to wynik ciężkiej pracy, czy też zaprzedania duszy siłom diabelskim? Opowiedzą nam o tym 23.05.2025 o godzinie 19:00:
Marta Niedźwiecka – klawesyn
oraz
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej
A w programie tego koncertu znajdą się wspaniałe utwory muzyki baroku:
Georg Friedrich Händel – The Arrival of the Queen of Sheba z oratorium „Salomon”
Archangelo Corelli – Concerto Grosso D-dur op. 6 No. 4
Georg Philipp Telemann – Suita „Don Quixote”
Johann Sebastian Bach – Koncert na dwoje skrzypiec d-moll
Giuseppe Tartini – Sonata „Z trylem diabelskim”
Majowe spotkania w Filharmonii Sudeckiej zakończymy koncertem Bo miłość moja jak morze bez granic…, podczas którego będzie można usłyszeć takie utwory, jak:
Władysław Szpilman – „Walc w starym stylu”
George Gershwin/Franck Villard – Suita ,,Porgy and Bess’’ na klarnet i orkiestrę smyczkową
Leonard Bernstein – Tańce symfoniczne z musicalu ,,West Side Story’’
Koncert poprowadzi
Jurek Dybał, a partie solowe na klarnecie wykona dla Państwa Michel Lethiec – oczywiście z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej.
Zapraszam Państwa bardzo serdecznie – niech maj rozkwitnie nam muzyką!
Z pozdrowieniami,
Joanna Kawalec